Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

dinsdag 16 september 2014

Chess in advertising

Gisteren begonnen met het netjes sorteren/rubriceren van de map "Schaken".

Eerst maar eens uitdunnen, d.w.z. de dubbele eruit - daar zijn uiteraard veel manier voor, alfabetisch sorteren op merk is er één van,maar ditmaal had ik gekozen voor eerst grof sorteren op formaat (groter of kleiner dan A4), kleur of zwart-wit, hele of halve pagina. Tijdens dit proces meteen een apart stapeltje gemaakt voor "magazine covers" en knipsels waar op de een of andere manier opeens een schaakbord in opduikt (terwijl het artikel bijvoorbeeld over het breien van een jongenstrui gaat). Daarnaast meteen even de "echte" schaakadvertenties eruit gefilters (dus waarin schaakspellen of schaakcomputers te koop worden aangeboden, daarvan is het logisch dat er een schaakbord op te zien is). Dat levert al snel resultaten op, zo bleken mijn Grolsch en Hero schaak-advertenties wel heel vaak in de map te zitten.

Na uitdunnen komt dan het leukste gedeelte, het rubriceren.

Als eerste indeling advertenties met :

  1. alleen één of meer schaakstukken (dus geen schaakbord)
  2. met een deel van een schaakbord (bijna altijd een hoek)
  3. met een volledig schaakspel, zijaanzicht
  4. met een volledig schaakspel, bovenaanzicht zodat de opstelling zichtbaar is 
  5. een volledig bord, maar met fantasie schaakstukken (zie illustratie) of met het verkeerde aantal velden - zie ook de illustratie :-)
Iemand vertelde mij laatst dat hij zichtbare opstellingen controleerde op juistheid (dus of het een mogelijke opstelling was - bij beginopstellingen is dat goed te doen, maar naarmate het spel vordert zijn er enorm veel mogelijke opstellingen en waarschijnlijk evenveel of meer die nooit te bereiken zijn door een opeenvolging van toegestante zetten, zie o.a iemand die dezelfde vraag stelt op mathoverflow.net en het artikel op Wolfram dat wat getallen noemt).

Een andere indeling is op basis van de rol die het schaakspel speelt in de advertentie:

  1. Als illustratie bij de tekst "The right move ...", "Your next move ...",  "Vader's juiste zet", etc. 
  2. Als illustratie met de impliciete connotatie "hier gebeurt iets intellectueels" 
  3. Als bladvulling (bij meubelfabrikanten staat er vaak een schaakspel op de salontafel, waar dat net zo goed een bloemenvaas had kunnen zijn). 
Veel meer opvallende zaken ben ik nog niet tegengekomen, dus "wordt vervolgd".


Rochas, advertentie uit Nederlandse glossy, 1997


(overigens hanteer ik zelf voor mijn beeldarchief vaak nog een indeling in mooi/er-is-over-nagedacht vs. triviaal/gemakzuchtig)

P.S. Zag bij het terug/insteken van de advertenties in de map dat ik een belangrijke indeling over het hoofd gezien had: de spelers !

  1. Twee mannen (en dan in het bijzonder vader-zoon)
  2. Man-vrouw
  3. Man alleen
  4. Vrouw alleen
  5. Kinderen
  6. Geen spelers





Geen opmerkingen:

Een reactie posten