Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

dinsdag 26 maart 2013

On a happy note ...

Regelmatige lezers van deze blog weten dat ik gek ben op deelverzamelingen binnen mijn eigen reclame verzameling. Naaste de bekende merken-verzamelingen (Douwe Egberts, Van Nelle, Droste, etc. etc.) zijn er natuurlijk de grotere thematische verzamelingen: negers, badkostuums, schaatsen, schaken, wielrennen, bier- en whiskeymerken en de kleinere: Schotten, advertenties met een afbeelding van papiergeld of munten, chocoladeletters, kabouters etc. etc.

Maar het leukst is het natuurlijk om een nieuw thema "te ontdekken".

Bij het toevoegen van een advertentie aan de verzameling "afbeeldingen van een tuba" viel het me op dat ik nu voor de 3e keer in in één week een advertentie met muzieknoten tegenkwam in een niet-muziek gerelateerde context. En dat is natuurlijk leuk, zo leuk dat er inmiddels een nieuwe deelverzameling geboren is :-)

Keg puddingen, 1944 (uit onbekende krant)

Overigens zijn sommige deelverzameling niet helemaal uit de lucht gegrepen maar reflecteren ze wel degelijk bewust of onbewust een cultuurverschijnsel. Als je gaat tellen welke muziekinstrumenten in advertenties voorkomen en dat aantal afzet tegenover het aantal spelers van dat instrument, zou je oneindig veel meer gitaren, blokfluiten, violen en dergelijke moeten tegenkomen dan tuba's, terwijl dat niet zo is. Blijkbaar is de tuba een instrument dat tot de verbeelding (van advertentiemakers) spreekt.

Eenzelfde verschijnsel doet zich voor bij haarkleur: het aantal roodharigen in advertenties is disproporioneel groot. Hierover in een toekomstige blog wat meer (met voorbeelden).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten