Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

zondag 10 maart 2013

Typical Typography (9)

In de NRC van 9-10 maart 2013 staat een artikel over handlettering van strips zoals uitgevoerd door Studio Pakker in de jaren 60-80 van de vorige eeuw, voordat de (te) dure handlettering vervangen werd door het letteren met behulp van de computers. Zie ook dit artikel bij het Stripschap.

Ik ben zeker geen tegenstander van computer typesetting en heb bijvoorbeeld grote bewondering voor Knuth die met zijn TeX en Metafont baanbrekend werk heeft verricht.

Maar voor one-off toepassingen blijft handwerk uiteraard het meest geschikt - of dat nou echt met de hand gebeurt of met behulp van bijvoorbeeld Adobe Illustrator, het enige verschil daarin is het werktuig (schilderkwast/pen dan wel muis/tablet of andere moderne invoerapparaten).

Het grootste "gevaar" van tools zoals Adobe is misschien wel dat het te makkelijk is geworden om zelf iets te ontwerpen; vergelijk de zelfgemaakte "WordArt" uitnodigingen die kantoormedewerkers voor de verjaarspartijtjes van hun kinderen gingen maken nadat het bedrijf waar ze werkten was overgegaan van een kale wordprocessor op Microsoft Word.

Vandaag een voorbeeld van handlettering uit vroeger tijden, waarbij gewone "Westerse" woorden vermomd zijn als Arabisch kalligrafisch schrift.

Illustration, 12-12-1931

Natuurlijk zou je hiervan ook een computerfont kunnen maken, maar door alle ligaturen (let bijvoorbeeld op de verschillen tussen ai - ar) zou dat een flinke klus worden die (waarschijnlijk) niet uit het budget voor een enkele advertentie bekostigd zouden kunnen worden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten