Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

dinsdag 17 april 2012

Positive agitation

Producten hebben na enige tijd vernieuwing nodig om ze opnieuw onder de aandacht te kunnen brengen. Ze ziet dit aan de eindeloze stroom verbeteringen van anti-oxydanten tot witter-dan-witmakers, vaak in combinatie met pseudo-wetenschappelijke teksten om nog eens extra indruk te maken op de argeloze koper. Vandaag een voorbeeld dat eens niet uit wasmiddelen- of voedingsbranche komt, maar iets dat blijkbaar wel de redding van Hoover betekende in 1926: Positive Agitation. De vinding zelf is op zich best slim, maar slim verkoopt niet, dus de echte geniale inval was om de op zich vrij betekenisloze uitdrukking Positive Agitation te gebruiken als verkoopargument. Blijkbaar was men daar in 1926 behoorlijk van onder de indruk. Later werd dit in Nederland omgevormd tot het bekende "hij klopt en hij veegt en hij zuigt".
 

Hoover advertentie in Nederlandse krant, 1927

Geen opmerkingen:

Een reactie posten