Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

woensdag 25 april 2012

Women in advertising (3)

Ik zou wekenlang deze blog kunnen vullen met advertenties waarin de vrouw in de stereotype rol van huisvrouw afgebeeld wordt - altijd bezig met boenen, wassen en voor de kinderen zorgen en toch op tijd het eten klaar hebben voor als haar man thuiskomt na een lange dag op kantoor. Die ads zorgen tegenwoordig vooral voor een glimlach of licht hoofdschudden over "those silly people in the fifties en sixties". Het is echter maar de vraag of die glimlach terecht is - stereotypen en vooroordelen zijn van alle tijden en de huidige wereld is er zeker niet vrij van, we merken ze alleen minder snel op omdat we er zelf middenin leven. Neem het eenvoudige voorbeeld van "negers" in advertenties. Vroeger zag je negers niet of nauwelijks in advertenties, en als ze al voorkwamen, dan was het in een bijrol als kelner, kruier of liftjongen. Tegenwoordig is het bon ton om ethnische varieteit in advertenties op te nemen, maar let maar eens goed op wat voor "typen" mensen afgebeeld worden, dan zal je zien dat de ogenschijnlijke varieteit in veel gevallen maar schijn is.

Terug naar de rol van de vrouw, behalve dat haar rol nogal stereotiep werd afgebeeld, kwamen ook andere "vrouwelijke eigenschappen" aan bod: hun (gebrek aan) kracht, hun houding t.o.v. de auto, etc.

Bij de onderstaande advertentie van Alcoa Aluminum uit 1953 vraag je je bij eerste lezing af of men toen al niet de tekst (You mean a woman can open it?) enigzins "tongue in cheek" heeft geschreven, maar na herlezing (b)lijkt het toch gewoon een heel serieuze advertentie te zijn voor een nieuw soort flessendop. Tegenwoordig mag dat vreemd klinken, maar de introductie van de schroefdop was echt een doorbraak in de verpakkingswereld, voor die tijd was het inderdaad vaak geknoei om een fles open te krijgen. En wat is dan een betere aanbeveling dat zelfs een vrouw, die zelf immers nauwelijks over lichaamskracht beschikt, de fles met 2 vingers kan openen, zonder hulp van haar man ...

Alcoa Aluminum, Saturday Evening Post, 1953







Geen opmerkingen:

Een reactie posten