Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

zondag 5 februari 2012

Pills and potions

Van de zes hoofdcategorien die ik in eerdere blogs heb genoemd als classificatie hulpmiddel (zie o.a. Classificeren (2)) komt de derde categorie (Persoonlijke verzorging, hygiene en gezondheid) in veel tijdschriften en kranten heel regelmatig voor, met name uiteraard in de wintermaanden, waarin allerlei middeltjes tegen griep en verkoudheid aangeprezen worden. Tegenwoordig zijn veel van deze middelen volledig mainstream geworden en worden ze geproduceerd door pharmaceutische multinationals, met een groot advertentiebudget. Vroeger waren veel van de advertenties erg klein, vaak alleen te vinden in de classifieds, met name voor de wat obscuurdere middeltjes voor gewichtsverlies, grotere borsten, voorbehoedsmiddelen en dergelijke.  

Onderstaande advertentie komt uit 1915 en was gepubliceerd in het tijdschrift "Het Leven", een populair (volks)tijdschrift.

Het Leven, 1915

 Het zal ongetwijfeld voor de toenmalige lezer direct duidelijk geweest zijn wat deze mevrouw allemaal kon genezen. Ik vermoed dat geheime ziekten een bedekte term is voor geslachtsziekten. Of het ook verder gaat en het genezen van de vertraging in ieder gestel refereert aan illegale abortuspraktijken, geen idee - wellicht is dat mijn eigen moderne interpretatie en gaat het om iets onschuldigs zoals een ordinaire verstopping. Dat is natuurlijk precies het probleem met interpreteren van advertentiemateriaal uit het verleden. Als je dingen niet in de juiste context plaatst en geen literatuuronderzoek doet blijft het natuurlijk gissen. Ik zal volgende week een wat meer theoretische beschouwing wijden aan de valkuilen die je moet vermijden bij het trekken van conclusies bij het bestuderen van advertentiemateriaal.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten