Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

donderdag 19 januari 2012

Classificeren (2)

In mijn blog van vorige week vrijdag (13-1) zei ik dat ik nog terug zou komen op mijn classicificatie-systeem; dat wilde ik gisteren doen, maar werd afgeleid - vandaag dus maar een nieuwe poging.

Ik hanteer een hoofdindeling in 6 categorien als eerste schifting:
  1. Eten, drinken en roken 
  2. Transport
  3. Persoonlijke verzorging, hygiene en gezondheid
  4. Kleding en accessoires (mode)
  5. In en om het huis
  6. Handel en industrie (incl. bank- en verzekeringswezen en kantoor/kantoorartikelen)
Maar dit dekt natuurlijk niet alles en, belangrijker, waarom hanteren we eigenlijk überhaupt een indeling?

Ik heb 2 hoofddoelen, die vaak strijdig met elkaar zijn:
  1. Ik zoek een handig opbergsysteem, zodat ik dingen makkelijk kan terugvinden als iemand erom vraagt of als ik zelf iets zoek, bijvoorbeeld voor een artikel in deze blog. Hoeveel verzamelaars kennen niet het verschijnsel dat ze weten dat ze iets hebben, maar het met geen mogelijkheid meer terug kunnen vinden?
  2. Door "anders" te classificeren, bijvoorbeeld op thema, kom je soms tot verrassende, interessante of leuke "ontdekkingen" die je bij een puur alfabetische of andere "efficiente" ordening wellicht over het hoofd zou zien.
Vanwege deze tweedeling kwam ik noodzakelijkerwijs uit op een hybride systeem; voorlopig hanteer ik de onderstaande "regels" bij het opbergen van nieuwe advertenties:

  1. Behoort de advertentie qua inhoud tot een van de grote (Sinterklaas, Kerst, sport, celebrities) of kleinere (vooroordelen, propaganda, roodharigen) thema's die ik onderscheid? ==> Berg op bij dit thema.
  2. Zo nee, is het dan reclame voor een van de "Grote Merken" (Verkade, Droste, Erres, Philips, Coca-Cola, De Betuwe, Hero, Douwe Egberts, C&A), die zoveel adverteren dat ze elk minimaal een eigen map nodig hebben? ==> Berg op in de map van dat merk.
    (Het is overigens opvallend hoe weinig "thema" reclame je aantreft bij de grote merken - vaak is het gewoon pure productreclame; op zich natuurlijk interessant om de ontwikkeling van een merk te zien: verpakking, nieuwe producten zoals de introductie van de theezakjes, indertijd revolutionair).
  3. Is het geen thema en een kleiner merk, maar wel duidelijk een onderwerp dat genoemd wordt in de onderverdeling van de categorien 1 t/m 6, berg het dan op bij dat onderwerp - wordt een onderwerp te groot (zodat je niet makkelijk meer dingen kan terugvinden), probeer dan of een alfabetische onderverdeling helpt, of probeer de categorie verder onder te verdelen. PAS OP: Je kan dit vrijwel eindeloos toepassen, blader maar eens in een uitgave van de UDC, zelfs de verkorte uitgave die ik thuis heb staan geeft een overweldigende hoeveelheid sub, subsub, subsussub etc. categorien. In die gevallen is een "verzamelmap" voor losse ads gewoon het handigst.

    Voorbeelden:
    1. Categorie 1 - Groente en Fruit (onderverdeling: Alfabetisch op groente- of fruitsoort: Aardappelen, Abrikoos, Ananas, Bananen, ....) 
    2. Categorie 5: - Radio, Televisie (beide mappen onderverdeeld op merknaam). Waar je ads voor Erres radio's opbergt is dan vrij arbitrair, zowel in de map "Grote Merken: Erres" als in de map "5 - Radio's - Erres" zijn ze makkelijk terug te vinden - het probleem ontstaat pas als je het gekozen indelingsprincipe niet consequent toepast. 
    3. Categorie 6 - Kantoor (onderverdeling op product: rekenmachines, nietmachines, dicteermachines, potloden/pennen/vulpennen).
  4. Is de advertentie nu nog niet opgeborgen, kies dan een van de volgende mogelijkheden: 
    1. Berg op op plaatsnaam (bij kleinere bedrijven)
    2. Berg alfabetisch op op bedrijfsnaam/fabrikant, bijvoorbeeld voor multinationals die niet goed in een van de andere categorien zijn onder te brengen: IBM, Sony - blijkt dat er zoveel materiaal is van een bedrijf/fabrikant dat je er een eigen map van kan maken, verhuis die dan naar de categorie "Grote Merken". 
Uiteraard is dit niet de meest efficiente manier van werken, maar voor mij is het belangrijk dat ik er ook plezier aan beleef - juist door te ordenen en gelijksoortige zaken bij elkaar te laten zien krijgt een verzameling meerwaarde.

Vandaag dan een voorbeeld van een echte productreclame, een radio advertentie van Erres.

Erres radio, De Tijd, 1933


Hoewel het hier vooral gaat om het tonen (en dus verkopen) van de radio, zitten er wat leuke andere kenmerken aan. Je kan bijvoorbeeld aannemen dat de reclamemakers ook toen al kozen voor aantrekkelijke modellen, dus zou iets kunnen zeggen over het schoonheidsideaal in de jaren 30; je kan waarschijnlijk wel wat conclusies trekken over de haarstijl en de mode etc. Uiteraard niet alleen op basis van deze ene advertentie - je zou het dan moeten vergelijken met andere advertenties, zowel voor vergelijkbare producten als voor andere producten (wellicht gebruikte men juist voor radio-advertenties altijd een plain Jane en voor andere producten 'charmante' modellen?).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten