Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

zaterdag 14 januari 2012

Roken in de reclame

Zoals bekend, is tegenwoordig sigaretten reclame in tijdschriften en kranten verboden, maar in de jaren voor het verbod was sigarettenreclame alomtegenwoordig.

Er werd enorm veel geld uitgegeven aan reclame; dat het steeds bekender werd dat roken slecht voor de gezondheid was, veranderde wel de manier van adverteren, maar niet de hoeveelheid reclame. De allereerste aflevering van de bekende TV serie "Mad Men" heeft de veranderde wetgeving t.a.v. "health claims" in sigarettenreclame als rode draad.

De tekstschrijvers waren overigens best slim: in Amerika werd door Camel geadverteerd met de slogan "More doctors smoke Camels than any other cigarette". Dat is vooral suggestief (er wordt indirect een link tussen het roken van Camels en gezondheid gesuggereerd) en zegt niets over absolute aantallen - zie als voorbeeld de tabel hieronder met de fictieve resultaten van zo'n enquete onder 100 artsen.

MerkAantal artsen
Rookt niet78
Camel8
Marlboro7
Lucky Strike7

Het is direct duidelijk dat dit geen statistisch significant resultaat is. Ik weet niet of Camel de echte cijfers ooit gepubliceerd heeft, maar als ze verstandig waren, deden ze dat niet. Om ze goed te kunnen beoordelen zou je dan immers ook de verkoopcijfers onder andere bevolkings- of beroepsgroepen moeten onderzoeken. Als die significant verschillen, zou het overigens best interessant zijn om te onderzoeken hoe dat kwam: gaf Camel soms gratis pakjes sigaretten weg aan artsen?

In Nederland adverteerde Chief Whip jaaaaaaaaaaaaaarenlang met dezelfde slogan: "de beste sigaret voor uw gezondheid". De suggestie wordt gedaan dat er een positieve link bestaat tussen Chief Whip en gezondheid, terwijl er natuurlijk eigenlijk niets anders staat dan "de minst slechte sigaret voor uw gezondheid".


Chief Whip, De Tijd, 24-6-1939


Er bestaat enorm veel wetenschappelijke literatuur over roken, en een (bescheiden) aantal artikelen daarvan gaat over roken en adverteren. Ik zal in een volgende blog een aantal van deze artikelen samenvatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten