Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

woensdag 4 januari 2012

Yellow cars (Kleur als selectiecriterium)

Zoals al eerder opgemerkt, is afbakening van het verzamel- of studiegebied een van de krachtigste hulpmiddelen om grip te krijgen op je verzameling en/of je onderzoeksgebied.

Een niet zo voor de hand liggend criterium is kleur. Op een gegeven moment wilde ik het aantal auto-advertenties in mijn verzameling beperken - niet omdat ze niet interessant zijn, maar vooral omdat er erg veel autoadvertenties gemaakt zijn (ik ken een verzamelaar met een prachtige verzameling van meer dan 25.000 verschillende autoadvertenties uit de periode 1900-1970).

Voor de hand liggende criteria bij het inperken van een dergelijke verzameling zijn :
  • periode (vooroorlogs, 1955-1965, 1945-heden)
  • merk en eventueel model (Chrysler, Mercedes, Volkswagen Kever, Citroen 2CV, Honda)
  • land van herkomst (Frankrijk, Duitsland, Amerika, Nederland)
  • type auto (personenauto, vrachtauto, utility vehicles zoals brandweerauto's, ambulances, jeeps)
Ik heb gekozen voor een criterium dat (waarschijnlijk) een dwarsdoorsnede door al deze categorien vormt, nl. de kleur van de auto, en heb als selectiekleur geel gekozen. Hoewel het aantal gele brandweerauto's waarschijnlijk zeeeer gering zal zijn verwacht ik dat je bij de meeste automerken advertenties zal tegenkomen met een gele auto.

[Om dwangmatig verzamelen van elke advertentie waar ergens in de achtergrond een geel autootje te zien is te voorkomen, hanteer ik als extra criterium dat de gele auto de enige c.q. de meest prominente auto is die in de advertentie te zien is].

Oldsmobile 1957

Bij het ordenen van de aldus kleiner geworden verzameling komen er direct een aantal vragen naar voren:
  • Vanaf wanneer komen er gele auto's voor in advertenties?
  • Vanaf wanneer bestaan er (knal)gele auto's? (het antwoord op deze vraag hoeft niet hetzelfde te zijn als op de eerste vraag)
  • Er blijken meer advertenties met gele auto's te zien dan ik had verwacht - is dat een afspiegeling van de werkelijkheid, was/is geel een populaire kleur voor auto's? of wordt de kleur geel gebruikt omdat een pagina met een knalgele auto zo lekker opvalt in een tijdschrift?
  • Is het cultuur- c.q. tijd gebonden? 
  • Bestaat er literatuur over het gebruik van de kleur geel voor auto's?
  • Zijn er automerken die nooit met een gele auto adverteren? 

Het blijkt dat er inderdaad statistieken worden bijgehouden over de kleuren van "cars on the road", bijvoorbeeld door de Engelse organisatie SMMT (zie bijvoorbeeld hun jaarlijkse rapporten). Het blijkt dat in recente jaren geel niet voorkomt in hun top 5.

Ik laat het aan de lezer over om zelf een Google search te doen naar bijvoorbeeld "yellow cars psychology".  Veel van de artikelen die dan naar voren komen zijn (eufemistisch uitgedrukt) niet van een hoog wetenschappelijk gehalte, maar wel amusant om te lezen.

Een zoekopdracht in Picarta laat wat degelijker resultaten zien, vooral afkomstig uit economisch getinte literatuur, maar er zijn ook serieuze wetenschappelijke artikelen over verschenen, zoals "Fuzzy Set Theory on Car-Color Design, Hsiao, Shih-Wen / In: Color research and application; vol. 19 (1994), afl. 3, pag. 202-213 (12) / 1994".

Kortom, voldoende stof om over na te denken en eventueel verder te onderzoeken. In de tussentijd zal ik met genoegen door de map met gele auto's bladeren, gewoon omdat ze vaak ook mooi zijn om naar te kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten