Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

dinsdag 24 januari 2012

Advertentietypen (1)

Behalve de "systematische" indeling zoals in eerdere blogs besproken, dus met een ordening naar de verschillende producten waarvoor geadverteerd wordt (radio's, televisies, bier, snoepgoed) of met een ordening op basis van "thema's" zoals Sinterklaas, Kerst, De Rol van de Vrouw, etc. etc. kan je ook nog een andere dwarsdoorsnede maken, nl. op "type" reclame. Bepaalde manieren van adverteren zie je regelmatig terugkomen: de advertenties die alleen tekst bevatten, monochrome advertenties, zwart-wit advertenties met een enkel kleuraccent, advertenties die het product waar het om gaat niet tonen, etc. etc.

Een van de typen die met name in de jaren '30 tot midden jaren 50 behoorlijk populair was, is de advertentie in de vorm van een kort beeldverhaal. Dat kan een volledig getekend kort stripverhaal zijn, of een korte fotoroman (dus foto's met tekstballonnen). Vaak ging het dan, net als in de normale fotoroman, over het theme "boy gets girl" (of liever: boy does not get girl vanwege B.O. of slechte adem - dit probleem is uiteraard direct te verhelpen door gebruik van het juiste type tandpasta of deodorant). Hieronder een voorbeeld voor Colgate tandpasta uit 1947. Dit is een Amerikaanse advertentie, maar het type is ook in NL tijdschriften veel gebruikt.


Colgate Dental Cream, USA 1947





Geen opmerkingen:

Een reactie posten