Een geliefd onderwerp voor verzamelingen is fruit in allerlei vormen. Onder de klanten van SROK Ads bevinden zich verzamelaars van onder andere sinaasappelen, bananen, ananas en vruchtensappen.
Vandaag daarom een advertentie van Chiquita uit 1986 - echt zo eentje waarbij je je afvraagt "what were they thinking"?
Chiquita, Margriet 1986 |
Op zich positief om een zwart model te gebruiken, dat was in 1986 nog een stuk ongebruikelijker dan nu, maar om het meisje dan meteen halfnaakt af te beelden met een bananenrokje en enkele strategisch geplaatste bananen? Het is overigens niet bij deze ene advertentie gebleven, het was een hele serie van een stuk of 5 verschillende ads, steeds met ditzelfde model.
Wellicht moeten we er een verwijzing in zien naar Josephine Baker, die immers beroemd is geworden vanwege haar bananenrokje? Ik laat het aan de lezer over om zelf een Google search te doen naar "bananenrokje" of "banana skirt". In volgende afleveringen van deze blog zal ik zeker terugkomen op de manier waarop (zwarte) vrouwen en meisjes afgebeeld worden in advertenties.
Overigens is ook de tekst van de advertentie uit een ander oogpunt interessant: er wordt volop gerefereerd aan mineralen, vezels en calorien - een dankbaar onderwerp voor reclamemakers. Ook hierover meer in volgende afleveringen.
Ja, de tijden qua reclame zijn wel verandert.
BeantwoordenVerwijderen