Vandaag een willekeurige advertentie uit de map "babyvoeding", een advertentie voor Borden's Eagle Brand Condensed Milk uit het Ladies Home Journal van Juni 1921.
Borden's babyvoeding, LHJ, 1921 |
Het is een klassiek voorbeeld van hoe adverteerders inspelen op elke moederwens, een gezonde, dus dikke baby. De tekst van de advertentie gaat vooral over hoeveel de baby weegt, uiteraard als gevolg van het eten van grote hoeveelheden Eagle Brand Condensed Milk.
Er staat een prachtig voorbeeld van "data-versluiering" in - zo wordt er wel gesproken over het absolute gewicht van de baby na het eten van deze babyvoeding (22 pounds), maar het gewicht van de baby aan het begin van die periode wordt niet genoemd. Ook wordt zorgvuldig vermeden de cijfers die wel genoemd worden in de advertentie te vergelijken met bijvoorbeeld landelijke gemiddelden.
Wat betreft de samenstelling van de babyvoeding heeft men de volgende zinnen in de tekst toegevoegd (cursivering is van mij) : "For Eagle Brand is nearest to Nature's own nourishment ... It is simply pure milk with the correct amount of sugar added". Hoezo "juiste hoeveelheid", precies goed om babies vet te mesten? precies goed om bederf tegen te gaan? of precies goed om de fabrikant de maximale winst te bezorgen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten