Vanaf vandaag (1-1-2012) zal ik in ieder geval wekelijks, hopelijk dagelijks, een advertentie uit mijn verzameling op deze blog tonen. Ik verzamel inmiddels ongeveer 15 jaar reclame uit tijdschriften en kranten en heb een verzameling van minimaal 50.000 en waarschijnlijk tegen de 100.000 verschillende advertenties. Het is een behoorlijke uitdaging om al dit materiaal goed te ordenen en te documenteren.
Om niet te verdrinken in de eindeloze hoeveelheid advertenties (sla maar eens een willekeurig tijdschrift of dagblad open en tel eens hoeveel advertenties u tegenkomt) probeer ik me te concentreren op advertenties die eruit springen qua vormgeving (afbeelding of typografie) of die in een ander opzicht interessant zijn (bijvoorbeeld vanwege de teksten of het tijdsbeeld).
Daaronder vallen ook ads met "documentatiewaarde" (bijvoorbeeld doordat ze bepaalde ontwikkelingen in verpakkingstechnieken tonen, omdat ze een foto van de fabriek tonen of omdat er een een stuk "social history" in terug te vinden is - bijvoorbeeld het (m/v) in personeelsadvertenties is iets van de laatste 30(?) jaar, daarvoor kon men in personeelsadvertenties rustig om "ongehuwde vrouwen" of "meisjes voor licht technisch werk" vragen.
Bepaalde thema's of verkooptechnieken zie je door de jaren heen regelmatig terugkomen in advertenties, bijvoorbeeld het gebruik van babies in ads. Uiteraard is het logisch om voor babyvoeding of babykleding gebruik te maken van een foto van een grappige, lieve, mooie of mollige (dus gezonde) baby, maar babies komen ook voor in ads voor producten die helemaal niets met babies van doen hebben, zoals de onderstaande ad uit 1950 voor Marlboro sigaretten. Het is er eentje uit een serie van minimaal 5 verschillende, die o.a. verschenen zijn in The New Yorker.
De tekst van de baby luidt: "Gee, Mommy, you sure enjoy your Marlboro" waarop de moeder antwoordt: "Yes, you need never feel over-smoked .... that's the Miracle of Marlboro".
Wat ook opvalt is het gebruik van het (verzonnen) woord "over-smoked". Tekstschrijvers voor sigaretten ads blonken uit in het vinden van woorden en/of omschrijvingen die het de roker toch maar vooral duidelijk moesten maken dat je van hun merk zoveel op een dag kon roken als je maar wilde, zonder nadelige gevolgen. Hier is dat nadelige effect het gevoel van "teveel gerookt te hebben", in andere ads wordt gesproken over het nadelige effect op je adem (dat echter met de juiste kauwgom snel verholpen is). Over de echte bijwerkingen van roken wordt uiteraard nooit iets vermeld. In volgende afleveringen van deze blog zal ik regelmatig terugkomen op dit thema.
A very personal view on collecting vintage ads - Een persoonlijke kijk op het verzamelen van reclame.
Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.
Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.
Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten