Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

maandag 9 januari 2012

Icons of the 20th century

Bij het maken van een advertentie is het natuurlijk primair zaak om de aandacht van de lezer te trekken. Hiervoor staan de reclamemaker tal van technieken ter beschikking, zoals gebruik van opvallende kleuren, provocerende teksten, het gebruik van afbeeldingen van aantrekkelijke vrouwen (en mannen), etc..

Een van de technieken is het gebruiken van een afbeelding die mensen vrijwel meteen herkennen, zoals één van de "cultural icons" van de 20e eeuw. Veel daarvan komen uit de pop(ular) culture zoals Superman of Marilyn Monroe maar ook de Kunst levert beelden die veel mensen (in de Westerse wereld) direct herkennen.

De latere schilderijen van Mondriaan, met de door donkere lijnen gescheiden kleurvlakken in primaire kleuren zijn zo herkenbaar dat ze veel reclamemakers geinspireerd hebben. Een van de aardigste voorbeelden van gebruik van Mondriaan-achtige beelden in de reclame is de onderstaande advertentie uit de jaren 80 voor - of all things - Melkunie vla.


Op een kilometer afstand te herkennen als een Mondriaan - "da's moderne kunst om van te smullen" zoals de tekst van de advertentie ons vertelt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten