Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

donderdag 12 januari 2012

Getekende advertenties

Zoals elke verzamelaar moet ook ik regelmatig uitleggen wat ik verzamel en dat is soms best lastig - mijn standaard antwoord is daarom eigenlijk al jaren "getekende reclame". Dat is strikt gesproken niet waar - ik verzamel advertenties uit kranten en tijdschriften, maar daar kan men zich vaak niet echt iets bij voorstellen. Dat is ook erg breed, vandaar dat ik dus vertel "getekende reclame". Meestal voeg ik daaraan toe: Amerikaanse auto's uit de jaren 50, want dat is een beeld dat veel mensen herkennen.

Voor de Tweede Wereldoorlog zag je regelmatig personeelsadvertenties waarin reclametekenaars gezocht werden. Zelfs in de jaren 50 had je nog advertenties waarin bekende illustratoren zoals Norman Rockwell en Kurt Ard mensen aanspoorden hun cursus (reclame)tekenen te gaan volgen. In Nederland adverteerde de ABC Teekenschool in de jaren vlak na de oorlog. Dit duurde tot in de jaren 50, daarna werd het tekenen overvleugeld door de fotografie.

Maar ook vandaag de dag wordt er nog volop getekend, zij het dat dit meestal(?) digitaal gebeurt - het is niet voor niets dat het woord "retoucheren" in ons dagelijks taalgebruik vervangen is door "photoshoppen".

Vandaag uit mijn verzameling twee voorbeelden van (relatief) recente getekende reclame. Heinz heeft een serie gemaakt van een paar advertenties die in een opvallende stijl getekend zijn. Leuk detail is overigens dat de botemhammen met sandwichspread in de advertentie gewoon een foto zijn. Ik laat in het midden of dat met opzet gedaan is, of dat er sprake is van een gemakzucht. Het resultaat is in ieder geval een serie goed opvallende ads.

Heinz, Libelle 1983

Heinz, Libelle 1983

P.S. Ik ken zelf 3 verschillende ads uit deze serie - mocht u meer exemplaren kennen, dan hoor ik graag van u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten