Please feel free to comment, critise or send us your additions and suggestions for future blogs; as a dealer, I also buy new material, send your offer to ads@srok.nl.

Commentaar en aanvullingen op deze blog zijn van harte welkom. Heeft u advertentie materiaal of oude tijdschriften waar u zelf niets meer mee doet, stuur dan een email naar ads@srok.nl. Voor mooi materiaal betaal ik een goede prijs. Heeft u zelf belangstelling voor oude advertenties, kijk dan eens in de on-line catalogus van SROK Ads op www.srok.nl of bij onze advertenties op Marktplaats.

zondag 15 januari 2012

Women in advertising

Bijna elke blog tot nu to bevat wel ergens het zinnetje "in een volgende blog zal ik hierop terugkomen". Er is dan ook veel te vertellen en nog meer om te laten zien. Ik zal proberen de afwisseling erin te houden, daarom vandaag maar weer het begin van een nieuwe serie: Vrouwen in advertenties. Een ongelooflijk breed onderwerp, waar ook veel over geschreven is, varierend van serieuze beschouwingen over veranderende rolpatronen, het voorkomen (of ontbreken) van "women of color" tot het luchtiger onderwerp "Sex sells" - vooral dat laatste komt regelmatig terug als kort redactioneel stukje in tijdschriften, ook in de serieuze week- en maandbladen zoals bijvoorbeeld TIME, waarin men dan schande kan spreken over het morele verval, uiteraard geillustreerd met enkele voorbeelden van dit verval.

Zoals bekend was de pin-up in de Tweede Wereldoorlog erg populair onder de troepen; zie bijvoorbeeld de leuke collectie afbeeldingen in For the Boys, een boek dat je tegenwoordig regelmatig in de ramsj ziet liggen.

Ook in de mainstream reclame drong de pinup door, met name in de jaren vlak na de oorlog, zie de afbeelding voor scheerzeep hieronder. Mennen adverteeerde met een lange serie sexy vrouwen voor wie een "smooth" man volledig onweerstaanbaar was (I'll wait until you call - 'cause ... I like smooth men), vergelijkbaar met de Axe reclames van tegenwoordig.


Mennen scheerzeep, Post 1947

Ook vandaag de dag worden afbeeldingen van sexy, al dan niet naakte, mannen en vrouwen nog zeer regelmatig gebruikt in de reclame (ja, ook hierop zal ik in latere blogs terugkomen), maar tegenwoordig heeft de foto de getekende pin-up vrijwel helemaal verdrongen.

De pin-up is deze ad is gesigneerd door Mingo, ofwel Norman Theodore Mingo, een van de vele illustratoren die meegewerkt hebben aan advertenties. De bekendste hiervan is ongetwijfeld Norman Rockwell, die ongelooflijk veel getekend heeft. Met name zijn tekeningen van middle class America op de omslagen van de Saturday Evening Post zijn erg bekend, wellicht zelfs iets te bekend waardoor andere illustratoren en cartoonists soms wat onderbelicht blijven. Zo heeft bijvoorbeeld ook Charles Addams (inderdaad, van de TV serie The Addams Family) regelmatig advertenties getekend in zijn geheel eigen, wat macabere stijl.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten